10 August, 2012

Dari Hujung Jejari Ke Gegendang Telinga Ke Akal Fikir


Apabila seseorang itu hilang salah satu panca inderanya, panca inderanya yang lain akan menjadi lebih peka dan aktif.  Bagi golongan OKU penglihatan, hujung jari akan menjadi lebih peka.  Malah, dalam banyak hal, ia berperanan seperti mata.

Sebelum saya berbicara lebih jauh, elok rasanya sekiranya saya membuat sedikit takrifan agar hala tuju tulisan ini nanti tidak tersasar dan kemudiannya disalah ertikan pula.  “OKU” adalah singkatan untuk “Orang Kurang Upaya”.  Ini adalah sejajar dengan takrif yang terdapat dalam Akta Orang Kurang Upaya yang telah diluluskan oleh Parlimen negara kita dan telah diwartakan pada tahun 2008.  pada masa ini, ada kecendrungan oleh beberapa pihak untuk menggantikan huruf “K” yang mewakili “kurang” dengan  “kelainan”.  Sebenarnya, apapun istilah yang dipakai, kami tetap “kurang” dan “lain” kerana memang hakikatnya kami kurang satu panca indera yang menyebabkan kami tidak sama dengan insan lain.

Bila berbicara tentang OKU penglihatan pula, golongan ini sebenarnya terdapat dalam dua kategori.  Ada yang masih mempunyai sedikit penglihatan.  Mereka masih boleh melihat cahaya dan objek.  Ada yang masih mampu menulis dan membaca tulisan biasa.  Ada yang perlu menggunakan alat bantu seperti kanta pembesar dan tv litar tertutup (CCTV).  Golongan ini dipanggil golongan yang berpenglihatan terhad atau rabun.

Satu golongan lagi ialah mereka yang langsung tidak dapat melihat.  Bagi golongan ini, siang dan malam sama saja.  Kalau kecacatan itu dialami sejak lahir, mereka tidak tahupun apa itu warna, bagaimana rupa bentuk langit, awan, bintang, bulan dan matahari.  Golongan inilah yang diistilahkan sebagai “buta”.  Untuk tujuan tulisan ini, saya akan fokus terhadap golongan ini.  Bagi maksud itu, OKU penglihatan di sini adalah merujuk kepada golongan ini.

Asas pendidikan seseorang itu ialah menguasai kemahiran menulis dan membaca serta mengira.  Di negara kita, golongan OKU penglihatan adalah antara kategori OKU yang agak cemerlang dalam pendidikan.  Ramai yang telah berjaya mendapat tempat di manara gading hingga ada yang berjaya memiliki ijazah doktor falssafah.  Namun, perjalanan yang terpaksa dilalui oleh individu OKU penglihatan demi menempa kejayaan sememangnya penuh beronak dan berliku.

Terciptanya satu sistem tulisan yang berasaskan titik-titik timbul di Perancis pada awal kurun ke-18 merupakan satu titik tolak bagi golongan OKU penglihatan di seluruh dunia.  Sistem tulisan yang dikenali sebagai Braille yang mengambil sempena nama penciptanya itu, telah disesuaikan dengan berbagai tulisan dan bahasa di dunia ini.

Sekolah yang pertama ditubuhkan untuk golongan OKU penglihatan di negara kita ialah sekolah St. Nicholas.  Sekolah ini telah dibuka oleh para mubaligh Kristian pada tahun 1926 di Melaka dan kemudiannya telah berpindah ke Pulau Pinang enam tahun kemudian.  Pada tahun 1996, sekolah ini sekali lagi berpindah ke Alma, Bukit Mertajam setelah pentadbiran sekolah tersebut diambil alih sepenuhnya oleh Kementerian Pelajaran.

Pada tahun 1948, sebuah lagi sekolah khusus untuk murid-murid OKU penglihatan telah dibuka di Johor Baharu.  Pada awalnya, sekolah ini adalah di bawah seliaan badan sukarela.  Namun, kini ia juga adalah di bawah pentadbiran Kementerian Pelajaran.

Murid-murid di kedua-dua buah sekolah ini memang diajar menguasai tulisan Braille itu sejak dari darjah satu lagi.  Mereka didedahkan kepada tulisan ini secara berperingkat sesuai dengan tahun persekolahan yang mereka lalui.  Biasanya, mereka sudah dapat menguasai tulisan ini di akhir tahap satu semasa di sekolah rendah.

Terdapat dua kaedah (grade) dalam sistem tulisan ini.  Kaedah pertama hanyalah bertumpu kepada huruf-huruf asas dalam sistem tulisan itu yang biasanya mampu dikuasai dalam masa yang singkat.  Akan tetapi, kaedah kedualah yang paling mencabar.  Dalam kaedah ini, seseorang perlu mengingat dan menghafal singkatan dan ringkasan yang bukan sedikit bilangannya.  Ia bukan sahaja terdiri daripada kombinasi dan formasi huruf malah melibatkan penggunaan simbol-simbol tertentu.  Itu belum lagi mempelajari sistem Braille yang digunakan untuk mata pelajaran matematik.  Tulisan Jawi juga mempunyai sistemnya yang tersendiri.

Pada dasarnya, tulisan Braille terdiri daripada enam titik timbul yang ditulis menggunakan dua ruang (kiri dan kanan) dan tiga baris (atas, tengah dan bawah).  Seseorang OKU penlihatan akan membacanya secara sentuhan jari.  Sekiranya tulisan tersebut ditulis secara sebelah muka “single-sided”, ia masih mampu dibaca menggunakan mata.  Akan tetapi, masalah akan timbul bila ia ditulis secara depan-belakang (double-sided).

Satu halaman Braille biasanya mengandungi 26 baris dan 36 aksara.  Ini bererti, satu halaman tulisan teks biasa bersamaan dua halaman Braille.  Sebab itulah kaedah dua dalam tulisan Braille diaplikasikan untuk mengelak daripada buku Braille itu menjadi lebih tebal.  Sebagai contoh, Kamus Dewan (Edisi Melayu-Melayu, Cetakan 1996) yang tebal itu, apbila ditulis pindah ke dalam tulisan Braille, ia menjadi 65 jilid dan ditulis secara depan-belakang.  Al-Quran pula mencecah enam jilid yang ditulis secara depan-belakang.  Pernah ada usaha menulis pindah majalah Dewan Masyarakat sekitar tahun 80-an.  Pada ketika itu, ia ditulis sebelah muka dan ketebalannya menjangkau lima jilid.

Disamping menguasai tulisan Braille, para pelajar OKU penglihatan juga “membaca” menggunakan telinga.  Bahan bacaan akan dirakam terlebih dahulu ke dalam pita kaset oleh guru atau para sukarelawan.  Penghasilan bahan ini lebih cepat berbanding secara Braille.  Ia juga mudah dibawa ke mana-mana.  Seseorang itu hanya perlu ada alat perakam kaset yang digerakkan menggunakan kuasa elektrik atau beteri untuk membolehkan dia “membaca” bahan berkenaan.  Inilah kaedah yang digunakan semasa di menara gading memandangkan banyak bahan yang perlu dibaca dalam ruang waktu yang singkat dan terhad.

Dekad 70-an dan 80-an menyaksikan satu revolusi dalam teknologi di seluruh dunia apabila komputer diperkenalkan.  Kehadiran teknologi ini turut membawa transformasi terhadap golongan OKU penglihatan.  Kalau selama ini kami ibarat katak di bawah tempurung, kini tempurung itu sudah hilang.  Tiba-tiba kami sudah boleh melakukan lebih banyak perkara dari sebelum ini.  Bukan sekadar di sekeliling kami bahkan sudah merentas sempadan hingga melampaui bangsa dan negara.

Perisian pembaca skrin (screen-reader software) telah dicipta dan dibangunkan untuk membantu kami yang tidak mampu membaca apa yang tertera pada layar monitor komputer.  Tidak terhad kepada komputer sahaja malah, perisian ini turut juga diaplikasikan dalam peranti-peranti lain seperti telefon bimbit, kalkulator dan jam.  Ia dipanggil pembaca skrin kerana ia membaca dan memaklumkan apa sahaja tulisan teks yang dipaparkan di atas layar monitor secara audio menggunakan suara elektronik.  Malah, sudah ada yang menggunakan suara manusia pun.  JAWS, Window-Eyes, HAL dan NVDA adalah antara beberapa perisian pembaca skrin yang telah dibangunkan itu yang kebanyakannya dibangunkan di Barat.  Beberapa negara termasuk negara-negara ASEAN telah berusaha membangunkan perisian khusus dalam bahasa negara mereka seperti Indonesia, Thailand dan Vietnam.  Akan tetapi, golongan OKU penglihatan di negara ini masih menunggu dan menanti satu perisian yang bercirikan lenggok dan gaya sebutan warga Malaysia.

Di Malaysia, golongan OKU penglihatan mula didedahkan dengan perisian ini apabila jam dan kalkulator bersuara dibawa masuk daripada Australia pada lebih kurang awal dekad 80-an.  Pada ketika itu harganya masih agak mahal.  Lama-kelamaan, harganya makin turun apabila perisian ini makin popular.  Kini jam dan kalkulator bersuara sudah boleh diperolehi di bawah RM50.

Penggunaan komputer di kalangan OKU penglihatan di negara ini bermula apabila dua orang OKU penglihatan telah ditaja untuk mengikuti kursus peringkat sijil di Overbrooke School, Amerika syarikat pada pertengahan dekad 80-an.  Mereka telah kembali ke negara ini dan telah berkhidmat sebagai tenaga pengajar komputer di beberapa pusat latihan khas untuk golongan OKU penglihatan.  Dari semasa ke semasa, ramai OKU penglihatan didedahkan kepada teknologi ini.  Ini membolehkan mereka menggunakan komputer di tempat kerja masing-masing.

Teknologi maklumat yang canggih itu juga turut memperkenalkan dunia siber menerusi internet.  Golongan OKU penglihatan pun turut mengecapi nikmat dan menafaat yang dibawa oleh teknologi ini.  Kami sudah boleh menghantar dan menerima emel.  Kami pun mampu melayari internet untuk mencari ilmu dan maklumat.  Kami juga dapat bertukar-tukar fikiran dan mencari kenalan di laman-laman sosial seperti Facebook. 

Dahulunya, kami terlonjak-lonjak ingin tahu apa yang dimuatkan dalam akhbar.  Kami perlu menanti rakan kami yang celik untuk tolong membacakan akhbar itu kepada kami.  Dengan perkembangan teknologi maklumat masa kini, itu semua sudah menjadi sejarah.  Kami hanya perlu melayari internet dan mencari laman-laman sesawang yang sememangnya banyak sekali untuk mendapatkan berita dan maklumat.  Bukan akhbar negara ini sahaja.  Malah, kami boleh memilih untuk membaca akhbar dari negara mana sekalipun di dunia ini.

Mungkin ada yang terdetik di hati ingin tahu bagaimana kami menaip di papan kekunci komputer.  Sebelum era teknologi maklumat hadir, sebahagian besar golongan OKU penglihatan telah didedahkan dengan cara dan teknik menaip dengan betul menggunakan mesin taip.  Kami telah diajar dan dilatih menggunakan kesemua sepuluh jari-jemari kami.  Kami akan meletakkan jari-jemari kami pada baris kekunci a s d f.  dengan menjadikan baris kekunci berkenaan sebagai baris asas, dapatlah kami menaip.  Pada masa itu, kami hanya dapat menaip tetapi tidak dapat menyemak dan membaca kembali hasil tulisan kami.  Kami terpaksa meminta bantuan rakan-rakan yang celik untuk menyemak hasil kerja kami itu.  Dengan komputer, kami sudah boleh berdikari.  Kami dapat menyunting sendiri hasil kerja kami mengikut kehendak dan cita rasa kami.

Telefon bimbit adalah satu lagi peranti yang sangat diminati.  Dahulunya ia dikategorikan sebagai “barang mewah” memandangkan harga untuk memilikinya agak tinggi.  Namun, kini ia sudah menjadi seperti satu keperluan dalam kehidupan kita.

Bagi golongan OKU penglihatan, fungsi telefon bimbit pada awalnya hanyalah sekadar untuk membolehkan kami membuat dan menjawab panggilan.  Namun, setelah perisian pembaca skrin untuk telefon bimbit diperkenalkan dan dibawa masuk ke negara ini, segalanya berubah.  Perisian ini mula mendapat tempat di kalangan pengguna telefon bimbit OKU penglihatan di negara ini sekitar lebih kurang 10 tahun yang lalu.  TALX dan Mobile Speak adalah antara perisian yang berkenaan yang juga dibangunkan di barat.  Kalau sebelum ini, telefon bimbit tidak lebih daripada peranti untuk membuat dan menjawab panggilan sahaja, namun, dengan adanya perisian ini, kami sudah boleh menguasai isi kandungan telefon bimbit itu.  Kami sudah mampu mengemas kini rakan kenalan sendiri.  Kami sudah berupaya membuat catatan harian.  Kami sudah boleh memasang penggera untuk mengejutkan kami pada waktu pagi.  Yang paling menggembirakan lagi, perisian ini membolehkan kami turut menikmati keseronokan berbalas-balas pesanan ringkas menerusi khidmat pesanan ringkas (SMS).

Namun, semua ini memerlukan biayaan kewangan yang besar.  Harga perisian pembaca skrin untuk komputer mencecah RM4000.  manakala perisian untuk telefon bimbit pula berharga hampir RM1000.  tidak semua telefon bimbit boleh dipasang perisian ini.  Biasanya telefon yang berharga RM500 ke atas yang boleh dipasang perisian ini.  Oleh yang demikian, mahu tidak mahu, demi mengejar teknologi terkini, seseorang OKU penglihatan itu terpaksalah mencari wang lebih untuk membolehkannya memiliki peranti dan perisian tersebut.  Ini kadang kala membangkitkan rasa kurang senang dan iri di kalangan masyarakat sekeliling pula.

“Kata miskin tapi boleh pula pakai telefon bimbit canggih!”

“telefon kami pun tak secanggih telefon dia!”

Begitulah antara kata-kata yang pernah diungkapkan oleh masyarakat bila melihat telefon bimbit yang digunakan oleh kami.  Yang mereka tidak mengerti ialah hanya telefon jenis itu sahaja yang memungkinkan kami menggunakan perisian pembaca skrin.

Kini, ada teknologi yang baru lagi.  Sistem Kedudukan Global (GPS) dibangunkan bertujuan untuk membantu menunjukkan arah kepada pengguna celik khususnya ketika memandu menuju destinasi yang jarang-jarang dikunjungi.  Bagi kami, teknologi ini pula dibangunkan untuk membantu memberitahu kedudukan sesuatu lokasi yang sedang kami lalui.  Ini sangat membantu kami terutamanya bila menaiki bas atau teksi.  Kami tidak perlu lagi bergantung kepada penumpang di sebelah untuk diberitahu bila kami harus turun dari bas itu.

I-                    phone dan I-pad pula semakin popular dewasa ini.  Yang menariknya, kedua-dua peranti ini sudah dilengkapi dengan perisian pembaca skrin.  Ini bererti, kami sudah tidak perlu lagi memikirkan untuk mendapatkan wang tambahan bagi membeli dan memasang perisian tersebut.  Meskipun kedua-dua peranti ini berkonsepkan “Touch Screen”, namun, ia tidak menjadi halangan bagi kami.  Ada beberapa lagi ciri-ciri istimewa yang datang bersama I-phone yang sememangnya sangat membantu kami.  Ada perisian mengecam warna yang boleh membantu kami memilih dan menentukan warna pakaian yang sesuai untuk dipakai ke pejabat atau ke majlis-majhlis tertentu.  Ada perisian yang membolehkan kami mengambil gambar meskipun pada hakikatnya kami OKU penglihatan.  Itu antara bebarapa ciri yang turut hadir bersama peranti-peranti yang baru diperkenalkan.

Teknologi terkini juga membolehkan kami mengakses bahan-bahan audio dengan lebih mudah.  Kalau dahulu kami terpaksa membawa bersama kami bahan tersebut yang dirakamkan ke pita-pita kaset, piring hitam atau cakera padat, kini, kami hanya perlu memasukkan bahan tersebut ke dalam telefon bimbit sahaja.  Dahulu, novel yang hendak kami baca terdapat sama ada dalam tulisan Braille atau pita kaset.  Kini, novel kegemaran kami dalam format teks dan MP3 sudah boleh dimuat turun ke dalam telefon bimbit dan boleh diakses di mana sahaja sama ada di rumah, pejabat, perhentian bas, dalam kereta api mahupun di lapangan terbang.

Dalam kitab Al-Quran, Allah telah berfirman: “Dan sekiranya segala pohon yang ada di bumi menjadi pena, dan segala lautan (menjadi tinta), dengan dibantu kepadanya tujuh lautan lagi sesudah itu, nescaya tidak akan habis Kalimah‑kalimah Allah itu ditulis. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana.”
(Surah Luqman, ayat 27)

Antara maksud ayat di atas ialah ilmu yang ada pada manusia di dunia ini sedikit sahaja.  Oleh yang demikian, kita hendaklah terus berusaha meneroka dan berikhtiar mencari ilmu yang banyak itu.  Teknologi yang dibangunkan sehingga hari ini sememangnya bahnyak telah merubah kehidupan kita.  Malangnya ia banyak dibangunkan di Barat.  Apakah kita tidak berkemampuan melakukannya?  OKU penglihatan di negara ini banyak sekali menggunakan teknologi yang dibangunkan oleh warga negara lain.  Semoga satu hari nanti akan tiba masanya di mana kita boleh berbangga dengan ilmu dan teknologi yang dibangunkan oleh warga negara kita di negara kita sendiri.

Bagi kami yang OKU penglihatan, kami redha dengan kekurangan yang telah ditakdirkan ke atas kami.  Hendaknya janganlah lagi diambil nikmat-nikmat yang lain daripada kami khususnya nikmat kepekaan pada hujung jari dan gegendang telinga serta akal fikir kami kerana indera-indera  itulah yang sangat-sangat membantu kami demi mencapai tahap kehidupan yang lebih cemerlang dan gemilang di muka bumi ini .

No comments: